MRF 2023.153

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 8. maj 2023, j.nr. 22/12087

Stadfæstet afgørelse om at opklassificere privat vandløb til offentligt, da vandløbet ved at være i god økologisk tilstand havde en almen interesse i henseende til biologisk karakter, og bredejers ønske om selv at forestå vandløbsvedligeholdelse på egen ejendom ikke var en værnet interesse efter vandløbslovens § 1.

Sagen omhandlede det private vandløb Tilløb ved Dammergaarde i Vesthimmerlands Kommune. Vandløbet har et åbent forløb på hele vandløbsstrækket frem til udløbet i det offentlige vandløb Stistrup Møllebæk. Tilløb ved Dammergaarde er målsat, og det fremgår af vandområdeplanerne 2021-2027, at den samlede økologiske tilstand for vandløbet er god. Vesthimmerlands Kommune vedtog i 2016 en række kriterier med henblik på at ensrette administrationen af vandløb i kommunen, hvor et kriterium for at opklassificere private vandløb til offentlige vandløb omfattede vandløb, som i vandområdeplanen havde fastlagt miljømålet god økologisk tilstand og et godt økologisk potentiale for forbedring af de fysiske forhold inden for en overskuelig tidsperiode. Efter forudgående høring traf Vesthimmerlands Kommune den 10. juni 2022 afgørelse i henhold til vandløbslovens § 10 om at opklassificere Tilløb ved Dammergaarde til offentligt vandløb, således at vedligeholdelsesforpligtelsen efter vandløbslovens § 31 den 1. august 2022 overgik til Vesthimmerlands Kommune. Kommunen begrundede ændringen med, at vandløbet havde miljømæssig interesse med miljømålet ”god økologisk tilstand”. Afgørelsen blev påklaget af en bredejer, der gjorde gældende, at der ikke var anført en objektiv begrundelse for, at Vesthimmerlands Kommune skulle overtage vedligeholdelsen, og vandløbet burde forblive i klasse som privat vandløb. Miljø- og Fødevareklagenævnet (formanden) bemærkede, at vandløbsmyndigheden efter vandløbslovens § 10 kan træffe afgørelse om, at et vandløb skal udgå af den hidtidige klasse, hvor der efter § 11 er udstedt bekendtgørelse om klassifikation og registrering af vandløb. Nævnet fremhævede, at det af forarbejderne til bestemmelsen i § 11 fremgår: ”Det ligger dog som en uudtalt forudsætning for vandløbsloven, at kun vandløb, som har en vis almen interesse, fx af rekreativ eller biologisk karakter […], bør være offentlige med den konsekvens, at vedligeholdelsen er skattefinansieret”. Nævnet lagde herefter til grund, at afgørelsen var begrundet i vandløbets biologiske karakter, hvilket var et af de forhold, der ifølge lovforarbejderne kan tale for en opklassificering af et vandløb. Under hensyn til, at afgørelsen i øvrigt var truffet i overensstemmelse med de kommunalt vedtagne kriterier, fandt Miljø- og Fødevareklagenævnet ikke anledning til at tilsidesætte afgørelsen. Da det endvidere blev lagt til grund, at hensynet til, at en bredejer ønsker selv at udføre vedligeholdelse af vandløb på egen ejendom, ikke er en værnet interesse efter vandløbslovens § 1, stadfæstede nævnet afgørelsen med den ændring, at der blev fastsat en ny dato for, hvornår vedligeholdelsespligten overgik Vesthimmerlands Kommune.

Link til afgørelsen.